Tessla

Schweiz igen - 3 veckor senare

TysklandSkapad av tessla mån, februari 21, 2011 22:40:34
Vi har varit i Schweiz i helgen, och denna gången var det mer vår än vinter, iallafall på lördagen. Snödroppar och Tusenskönor blommade, solen värmde och jag och Tessla satt ute i solen i flera timmar medan de andra var ute och åkte skidor. Söndag bjöd på regn som övergick i snö.... Tessla tycker att hennes matte är lite jobbig som måste hålla på att fotografera blommor istället för att kasta boll...Vi fick sällskap av en söt liten tik, hon kom ut från en gård som vi gick förbi och följde oss först på avstånd, men efter en stund sprang hon i fatt oss och sen var det bus och lek :)
Hon gillade att vara med på kort, hon var väldigt kelen också!
Jag vågade inte släppa Tessla lös utan lina för jag hade ju ingen aning om hur långt den andra hunden är van att springa... men de hade kul ändå. De lekte säkert 20 minuter innan vi började gå hemåt igen och jag sa till tiken att det var dags för henne att gå hem till sig igen.
Det är många hundar som går lite som de vill i den lilla byn vi varit i, men den här stannar snällt på tomten.
Fantastisk utsikt över bergen från uteplatsen där jag satt och läste. Nu är det bara 11 dagar kvar med min stora sko och jag kan cykla, köra bil (fuskar och tar av skon när jag kör) och gå riktiga promenader med Tessla igen. Det är helt underbart:)
Tessla somnade gott i solen
Uppe på en av topparna längst bort i mitten av bilden är Micke och de andra och åker skidor, de går upp för berget på skidorna och sen åker man ner, men tur tar runt 5-6 timmar, men från bilderna jag sett är det helt fantastiska vyer där. Nästa år, då ska jag också med!

Nu längtar jag till nästa helg och nästa äventyr

En helg i Schweiz

TysklandSkapad av tessla tis, februari 01, 2011 20:51:07
I helgen var vi i Schweiz, Micke & Christian var ute på skidor och gjorde toppturer (man går uppför berget på skidorna och sen åker man ner) medan jag och Tessla höll ställningarna i stugan. Vi höll koll på elden, fixade mat, läste bok och jag tog min första (riktiga) promenad* med Tessla sen mitten av december. Både jag och Tessla tyckte att det var helt underbart.

På söndagen träffade vi bordercollie hane som var ute på egna äventyr och han och Tessla lekte och hade roligt i säkert 45 minuter, sen var båda hundarna ganska trötta och när jag släppte in Tessla i stugan lufsade bordecollien iväg på nya äventyr.

* För de som inte vet så slet jag av hälsenan i slutet av oktober när jag föll från en sten när vi var ute och klättrade. Jag trodde att jag bara hade stukat foten illa, för jag kunde gå på foten, men när jag fortfarande haltade efter en månad gick jag tillslut iväg till doktorn. För att göra en lång historia kort så blev hälsenan ihopsydd igen 30 december och nu har jag "bara" 5 veckor kvar med min "skidpjäxa" innan foten och jag är fria att göra vad vi vill igen :) Men under dessa 5 veckorna kommer jag få gå mer och mer på foten.

VM

TysklandSkapad av tessla ons, juli 07, 2010 22:49:55
Tyskarna är helt tokiga i fotbill, innan VM ens hade börjat var många hus och bilar dekorerade i de tyska färgerna. När Tyskland spelar smälls de smällare och det tutas vilt när det blir mål. Efter Englands matchen dansade folk på gatona. Ikväll är de nog inte lika glada, men om de vinner matchen på lördag blir den nog väldig fest i stan. Här är en bild på en av grannarnas bil, även deras balkong är full av tyska flaggor
Vi haft fortsatt varmt, förra veckan var det 30-35 grader varmt varje dag, denna veckan har det varit lite svalare, men det ska bbi upp mot 36 grader varmt fredag, lördag och söndag. Lite för varmt för min smak, men jag börjar vänja mig.

De senaste två helgerna har vi varit i Frankrike och klättrat, för i Alsace och sen utanför Dijon. Tessla har varit den ultimata klätterhunden, hon är verkligen lätt och rolig att ha med sig. Hon blir alltid glad och nyfiken när hon kommer till ett nytt ställe, men finner sig snabbt till ro och sover gott vid våra ryggsäckar :)

Alsace

Hotellhunden, det är så skönt att hundarna är välkpomna överallt :)
Jag klättrade upp till toppen av de här tornet, ca 35 meter, om ni tittar noga kan en se en Nicoletta på väg upp.

En trött Tessla..

Lite bilder från Dijon, tagna av Christian:

.... och jag har fortfarande inte lärt mig vilka skor man ska ha när.....

Slappar i Laures föräldrars trädgård

Till helgen får vi besök från Sverige så då blilr det kanske nya äventyr!

Tiden bara springer iväg...

TysklandSkapad av tessla ons, april 28, 2010 19:46:51

... och jag glömmer ju helt bort att uppdatera här. Mamma & pappa var och hälsade på här över påsken och när de hade åkt fick vi besök av Stefan och Linus som skulle vara här knappt en vecka. Men på grund av askmoln fick de stanna i 10 dagar, vilket inte gjordee oss någonting alls :) Askmolnet gjorde däremot att jag inte kunde åka till Chicago som planerat, så den resan blev fram flyttad så att den redan väldigt uppbokade månaden maj blev ännu lite mer uppbokad.... men jag tror att det blev en bra lösning till slut, den enda som inte kommer vara riktigt nöjd är Tessla, för hon kommer att bli lämnad i Skåne hos mamma & pappa medans jag åker till USA och går på bröllop i Stockholm.

Våren har verkligen exploderat här nere och de senaste dagarna har vi haft riktigt sommarväder med över 20 grader varmt och sol. Blåregn och Syréner har börjat blomma och bokskogarna har slagit ut. Om drygt en vecka åker vi till skåne och förhoppningsvis kommer vi få fint vårväder där med smiley

När Stefan och Linus var här blev det en hel del klättring, och då passade jag på att lägga spår till Tessla och ojj vad kul hon tyckte att det var. Spårade perfekt och svansen gick hela tiden. Jag måste se till att lägga spår till henne oftare.

Här är några vårbilder från Heidelberg

Bilder från Påsken...

TysklandSkapad av tessla lör, april 10, 2010 11:24:05
.... finns här

Söndagspromenad

TysklandSkapad av tessla sön, mars 28, 2010 18:32:48
Micke är iväg och åker skidor den här helgen också, så jag och Tessla har haft en helg för oss själva. Igår gjorde vi inte så mycket, gick promenad, var och handla lite blommor och skor till mig och på kvällen sprang vi. Jag köpte ett dvärgkörsbärsträd och jordgubbsplantor så förhoppningsvis kommer vi få både egenodlade körsbär och jordgubbar i år :)

Tessla är en rolig liten hund med egna idéer om hur saker och ting ska vara. Förra helgen när min pappa passade henne visade hon klart och tydligt att hon inte ville gå ut på promenad utan bara ville gå ut och kissa i trädgården. Idag bestämde hon sig för att ha sovmorgon och stannade i sängen tills jag gick upp och hämtade henne vid 12-tiden (fastän jag gick upp vid 8.30). Tesslas "morgonpromenad" blev en 3.5 timmarspromenad ner på stan. Regnet hängde i luften, men de kom bara några droppar. Det är så härligt att bara gå omkring i skogarna här, det känns nästan omöjligt att gå vilse och idag provade vi lite nya stigar. Jag hade med mig kameran och tog ganska många bilder.

Här finns fler bilder från dagens promenad.

Vårblommor

TysklandSkapad av tessla tor, februari 25, 2010 22:33:16

Vårtecken

TysklandSkapad av tessla tor, februari 25, 2010 10:44:00
Imorse såg jag den första krokusen stick upp ur en rabatt när jag var på väg till jobbet, det är nog faktiskt så att våren vekligen kommit smiley Vi har haft runt 10 grader varmt hela veckan (men det har mest varit grått och regnigt...) men det är ljust till efter klockan 6 på kvällarna så snart kan man gå skogspromenader på kvällarna.

En annan sak jag såg i morse var roliga hårfärger på folk, en kvinna att väldigt rött hår, en annan blått, jag såg två kvinnor med gröna slingor i håret. Måste säga att det inte är några diskreta färger, utan väldigt mycket färg. Jag som hade tänkt gå och klippa mig och färga håret kanske ska vänta med det, annars kanske jag förvandlas till en påsk-kyckling!